جهان یوگا میکند و ما اضافهکاری!
نسل جدید نیروی کار ایران در اولویتبندی ارزشها و دغدغههای شغلی، اجتماعی و زیستمحیطی خود، تصویری متفاوت از همتایان جهانی خود ارائه میدهد. بر اساس نتایج نظرسنجی انجامشده توسط پلتفرم «چندین» در جریان رویداد برنامهنویسی ICT Challenge، در حالی که نسل جدید در جهان بهطور فزایندهای خواهان تعادل میان زندگی و کار است، ۵۰ درصد از شرکتکنندگان ایرانی حاضرند خواب و سلامت خود را فدای درآمد بیشتر و موقعیت اجتماعی کنند. متن کامل این گزارش را میتوانید از وبسایت «چندین» دریافت و مشاهده کنید.
این گزارش که با هدف بررسی نگرشهای نسل جوان برنامهنویس ایرانی تهیه شده، حاکی از آن است که نسل جدید ضمن پذیرش ریسکهای مالی بالا، به سمت اشتغال در قالب فریلنسینگ و سرمایهگذاری در بازارهای پرنوسان حرکت میکند و در عین حال دغدغههای عمیقتری همچون معنا، یادگیری مستمر و مسئولیت اجتماعی دارد.
براساس یافتههای بهدستآمده، ۵۹ درصد از شرکتکنندگان، تأمین درآمد خود را از طریق پروژههای کوتاهمدت و فریلنسینگ اعلام کردهاند، در حالیکه تنها ۱۶ درصد دارای حقوق ثابت ماهانه بودهاند. این تمایل گسترده به مدلهای شغلی منعطف و غیررسمی، همراستا با روندهای جهانی گزارششده توسط Deloitte (2023) است و نشان میدهد نسل جوان به دنبال کنترل بیشتر بر زمان و مکان کار است.
پرسشهای مربوط به انگیزه و دغدغههای فکری نشان داد که ۳۶ درصد از جوانان بیش از هر چیز نگران کیفیت یادگیری و پیشرفت شغلی خود هستند، در حالیکه ۳۱درصد با پرسشهای وجودی نظیر «چرا اینجا هستم؟» درگیرند. بهعلاوه، ۱۴ درصد از اضطراب ناشی از قضاوت دیگران و ۱۲ درصد از مقایسه با همسالان رنج میبرند. این یافتهها با دادههای APA (2022) در مورد افزایش اضطراب اجتماعی و بحران معنا در نسل Z همخوانی دارد.